Wprowadzanie nowego słownictwa na lekcjach języków obcych

     Słownictwo w znajomości języka obcego odgrywa bardzo ważną rolę, gdyż blokada komunikacji to najczęściej skutek nieznajomości potrzebnego słownictwa.

    Według wybitnego dydaktyka profesor Hanny Komorowskiej naukę słownictwa powinno prowadzić się w trzech zasadniczych etapach:

- ETAP I wprowadzenie nowego słownictwa

- ETAP II utrwalenie nowego słownictwa

- ETAP III powtarzanie i utrwalenie słownictwa wcześniej opanowanego.

    Działania dydaktyczne można zatem podzielić na dwa etapy:

- ćwiczenia przedkomunikacyjne

- ćwiczenia komunikacyjne.

 

WPROWADZENIE NOWEGO SŁOWNICTWA

 

   Nowe słownictwo powinno się wprowadzać w kontekście zdaniowym. Jest to podstawowa zasada, która dotyczy wszystkich prezentowanych poniżej

sposobów wprowadzania nowego słownictwa.

I SPOSÓB- pokazanie przedmiotu np. das Buch. Pokazanie przedmiotu znajdującego się w klasie

II SPOSÓB- Pokazanie obrazka np. gest, wyraz twarzy, pozy, pantomima, wydrukowany obrazek przedmiotu, prezentacja, piktogramy.

III SPOSÓB- Synonim np. klein- nich gro3

IV SPOSÓB- antonim warm- kalt

V SPOSÓB- polski odpowiednik, którego nienależny nadużywać.

 

TECHNIKI NAUCZANIA SŁOWNICTWA

   

     Powyżej opisane sposoby wprowadzania nowego słownictwa można wspomóc kilkoma dodatkowymi technikami ćwiczeniowymi.

Rodzaje technik:

  1. 1.     Wymyśl kształt

   Polecamy uczniom, aby starali się zapisać wprowadzony wyraz w taki sposób, który kojarzy im się ze znaczeniem wyrazu.

   P                                  P    O    Z    I    O    M   Y

   I

  O

  N

  O

  W

  Y 

  1. 2.     Skojarz wyraz z imieniem na daną literę

np. malować- Marysia, pisać- Paweł

  1. 3.     Skojarz wyraz z zawodem

   Zadaniem ucznia jest wpisać obok poznanego wyrazu nazwę zawodu, z którym on mu się kojarzy

np. pies- weterynarz

 

  1. 4.     Skojarz wyraz z pomieszczeniem

np. śniadanie- kuchnia

Należy tu podkreślić, że nie ma dobrych i złych skojarzeń. Dobre skojarzenie to takie, które prowadzi do zapamiętania danego słowa- osiągnięcia celu zajęć.

  1. 5.     Rysunek

Ćwiczenie polega na umieszczeniu obok nowego wyrazu małego piktogramu

np. język niemiecki- flaga Niemiec

  Należy łączyć metody i techniki wprowadzania nowego słownictwa. Wybieramy je w zależności od wprowadzanego słownictwa i jego specyfiki oraz zainteresowań i grupy wiekowej uczniów.

 

   W nauczaniu najmłodszych uczniów wprowadzanie słownictwa odbywa się w formie zabaw dydaktycznych wspomaganych piosenkami, wierszykami, rymowankami połączonymi z ruchem, gestem,  obrazem.

                                                                             Opracowała

                                                                           Alicja Kasperowicz

         LITERATURA:

  1. Metodyka nauczania języków obcych, Hanna Komorowska
  2.  Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Małgorzata Pamuła

Opublikowano: 10 grudnia 2019 14:59

Kategoria: Dla nauczyciela

Wyświetleń: 1627

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka z oddziałami przedszkolnymi w Rychlikach

Realizacja: Superszkolna.pl

  • *** Witaj na stronie Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka z Oddziałami Przedszkolnymi w Rychlikach ***