Wprowadzanie nowego słownictwa na lekcjach języków obcych
Słownictwo w znajomości języka obcego odgrywa bardzo ważną rolę, gdyż blokada komunikacji to najczęściej skutek nieznajomości potrzebnego słownictwa.
Według wybitnego dydaktyka profesor Hanny Komorowskiej naukę słownictwa powinno prowadzić się w trzech zasadniczych etapach:
- ETAP I wprowadzenie nowego słownictwa
- ETAP II utrwalenie nowego słownictwa
- ETAP III powtarzanie i utrwalenie słownictwa wcześniej opanowanego.
Działania dydaktyczne można zatem podzielić na dwa etapy:
- ćwiczenia przedkomunikacyjne
- ćwiczenia komunikacyjne.
WPROWADZENIE NOWEGO SŁOWNICTWA
Nowe słownictwo powinno się wprowadzać w kontekście zdaniowym. Jest to podstawowa zasada, która dotyczy wszystkich prezentowanych poniżej
sposobów wprowadzania nowego słownictwa.
I SPOSÓB- pokazanie przedmiotu np. das Buch. Pokazanie przedmiotu znajdującego się w klasie
II SPOSÓB- Pokazanie obrazka np. gest, wyraz twarzy, pozy, pantomima, wydrukowany obrazek przedmiotu, prezentacja, piktogramy.
III SPOSÓB- Synonim np. klein- nich gro3
IV SPOSÓB- antonim warm- kalt
V SPOSÓB- polski odpowiednik, którego nienależny nadużywać.
TECHNIKI NAUCZANIA SŁOWNICTWA
Powyżej opisane sposoby wprowadzania nowego słownictwa można wspomóc kilkoma dodatkowymi technikami ćwiczeniowymi.
Rodzaje technik:
- 1. Wymyśl kształt
Polecamy uczniom, aby starali się zapisać wprowadzony wyraz w taki sposób, który kojarzy im się ze znaczeniem wyrazu.
P P O Z I O M Y
I
O
N
O
W
Y
- 2. Skojarz wyraz z imieniem na daną literę
np. malować- Marysia, pisać- Paweł
- 3. Skojarz wyraz z zawodem
Zadaniem ucznia jest wpisać obok poznanego wyrazu nazwę zawodu, z którym on mu się kojarzy
np. pies- weterynarz
- 4. Skojarz wyraz z pomieszczeniem
np. śniadanie- kuchnia
Należy tu podkreślić, że nie ma dobrych i złych skojarzeń. Dobre skojarzenie to takie, które prowadzi do zapamiętania danego słowa- osiągnięcia celu zajęć.
- 5. Rysunek
Ćwiczenie polega na umieszczeniu obok nowego wyrazu małego piktogramu
np. język niemiecki- flaga Niemiec
Należy łączyć metody i techniki wprowadzania nowego słownictwa. Wybieramy je w zależności od wprowadzanego słownictwa i jego specyfiki oraz zainteresowań i grupy wiekowej uczniów.
W nauczaniu najmłodszych uczniów wprowadzanie słownictwa odbywa się w formie zabaw dydaktycznych wspomaganych piosenkami, wierszykami, rymowankami połączonymi z ruchem, gestem, obrazem.
Opracowała
Alicja Kasperowicz
LITERATURA:
- Metodyka nauczania języków obcych, Hanna Komorowska
- Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Małgorzata Pamuła
Opublikowano: 10 grudnia 2019 14:59
Kategoria: Dla nauczyciela
Wyświetleń: 1627