PROGRAM WYCHOWAWCZY
ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
W RYCHLIKACH
ROK SZKOLNY 2023/2024
„W zdrowym ciele zdrowy duch”
(zgodnie z Koncepcją Pracy Oddziału Przedszkolnego w Rychlikach
Zadanie:
Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności dziecka ukierunkowanej na propagowanie zdrowego trybu życia
Wychowawcy: Justyna Grabowska, Bożena Miszczuk
Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest ukształtowanie osobowości, która kierując się własną wolą dokonywać będzie wyborów zgodnych z moralnymi zasadami. Przez wychowanie kształtuje się system wartości, normy i cel życia człowieka.
Program wychowawczy zakłada podmiotowe traktowanie dziecka, poszanowanie jego godności osobistej, stwarzanie sytuacji wyzwalającej jego aktywność oraz warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego
z wychowanków.
Podmiotem działań wychowawczych w stosunku do swoich dzieci są rodzice. Nauczyciele w pracy wychowawczej uzupełniają w tym zakresie obowiązki rodziców oraz współdziałają z nimi. Jednym z najważniejszych zadań wychowawczych jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci.
Program wychowawczy stanowi wytyczne do pracy wychowawczej dla nauczycieli, pedagoga, psychologa, pracowników niepedagogicznych oraz organizacji i instytucji wspomagających pracę oddziału przedszkolnego. Realizacja założeń programowych wpłynie na spójność i wielokierunkowość oddziaływań wychowawczych.
CELE PROGRAMU:
*wszechstronny rozwój osobowy dzieci i promocja zdrowego stylu życia
*kształtowanie umiejętności w zakresie samoobsługi, nawyków higienicznych i kulturalnych
*wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
*wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych
* kształtowanie umiejętności zdrowego i higienicznego korzystania z komputera i Internetu.
*wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie i zdobywanie nowych doświadczeń
*umożliwienie dzieciom odkrywania siebie i innych poprzez własne działania
*kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i z dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
*wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku
*kształtowanie życzliwego i otwartego stosunku do ludzi i przyrody
*kształtowanie wartości rodzinnych, obywatelskich
i patriotycznych.
METODY PRACY:
*Przyswajanie- metody podające: opowiadania, wiersze, piosenki, rozmowa, historyjka obrazkowa, praca z tekstem.
*Odkrywanie- metody problemowe: gry dydaktyczne, giełda pomysłów, inscenizacja.
*Przeżywanie- metody aktywizujące: pokaz, drama, wystawa, ekspozycja.
*Działanie- metody praktyczne- ćwiczenia, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne (rebusy, zagadki).
FORMY PRACY:
*praca indywidualna
*zabawa oraz inne rodzaje działalności dziecięcej pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy
*czynności samoobsługowe dzieci oraz prace użyteczne na rzecz oddziału przedszkolnego
*spacery i wycieczki
*zajęcia zorganizowane z całą grupą lub w zespołach
*udział w uroczystościach i imprezach organizowanych w placówce i poza nią
* aktywny udział w organizowanych warsztatach
*udział w konkursach, turniejach.
ZADANIA WYCHOWAWCZE ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
*tworzenie środowiska przyjaznego, zgodnego z zasadami i normami postępowania
*wspieranie dziecka w rozwijaniu jego dociekliwości poznawczej w różnorodnej działalności
*dostarczanie wiedzy o otaczającym świecie i zdobywanie nowych doświadczeń
*rozwijanie i wspomaganie indywidualnych, różnorodnych zainteresowań dziecka
*ukazywanie wartości dziedzictwa narodowego i podkreślanie znaczenia kulturalnego zachowania w każdej sytuacji
*zapoznanie rodziców z podstawowymi dokumentami regulującymi pracę placówki i jej działalność
*nawiązywanie współpracy z instytucjami zapewniającymi pomoc dziecku i rodzicom w trudnych sytuacjach
*dostarczanie konstruktywnych wzorców funkcjonowania społecznego w życiu człowieka
*uczestnictwo rodziców w działaniach związanych z programem wychowawczym.
KIERUNKI DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH:
W naszym oddziale przedszkolnym dziecko jest:
*ciekawe świata
*ufne w stosunku do nauczycieli i innych pracowników szkoły
*aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola
*twórcze i samodzielne w działaniu
*poznaje swoje prawa i obowiązki
*ma możliwość indywidualnego rozwoju
*kulturalne i tolerancyjne
*radosne, szczęśliwe
*świadome zagrożeń
*prawdomówne
*szanujące siebie i innych
*dostrzegające swoje mocne strony
NAUCZYCIEL:
*poznaje dzieci oraz ich środowisko, a także utrzymuje stały kontakt z rodzicami
*organizuje spotkania, wspiera i wspomaga rodziców w działaniach wychowawczo- opiekuńczych
*umożliwia dzieciom i rodzicom udział w interaktywnych formach edukacji- ZOOM, Messenger, VULCAN
*umożliwia i wspiera indywidualny rozwój dziecka, zwracając uwagę na jego twórczość własną oraz rozwój zainteresowań
*rozwiązuje indywidualne problemy poprzez udzielanie dzieciom wszechstronnej pomocy
*propaguje zasady kulturalnego zachowania
*troszczy się o zdrowie dzieci, poprzez wdrażanie ich do dbałości o higienę osobistą oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
*tworzy bezpieczną dla dzieci atmosferę
*stosuje środki wychowawcze wzmacniające pozytywne zachowania dziecka
*eliminuje zachowania niepożądane
*ściśle współpracuje z rodziną dziecka w celu ujednolicenia działań wychowawczych
*podejmuje działania innowacyjne, jest twórczy i aktywny
*prowadzi obserwacje pedagogiczne w celu dostosowania metod i form pracy do potrzeb i możliwości dziecka
RODZICE:
*dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci
*współdziałają z nauczycielami w sprawach wychowania i kształcenia dzieci
*czynnie wspierają oddział przedszkolny w jego działaniach
*są partnerami w tworzeniu klimatu i działalności dydaktycznej.
PRACOWNICY NIEPEDAGOGICZNI:
*reagują na przejawy negatywnych zachowań i informują o tym nauczycieli
*wspomagają nauczycieli w realizowaniu działań wychowawczych.
RADA RODZICÓW:
*reprezentuje ogół rodziców oraz podejmuje działania wspierające proces wychowawczy placówki
*współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku
*nawiązuje współpracę z instytucjami i organizacjami społecznymi w celu pomocy i interwencji w trudnych sytuacjach.
DZIECKO W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM MA PRAWO DO:
*akceptacji takim, jakie jest
*zabawy i działań w bezpiecznych warunkach
*opieki, taktu, cierpliwości, życzliwości i pomocy ze strony całego personelu szkoły
*przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze
*indywidualnego tempa i procesu rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb
*aktywnego kształtowania kontaktów społecznych, współdziałania z innymi
*mądrych umów i kontaktów z dorosłymi
*możliwości zgłaszania własnych pomysłów i propozycji
*nagradzania wysiłku i osiągnięć
*badania i eksperymentowania
*doświadczania konsekwencji własnego zachowania
*codziennego pobytu na świeżym powietrzu, o ile pozwalają na to warunki atmosferyczne
*formułowania własnych poglądów i ocen, zadawania pytań i otrzymywania rzeczowych odpowiedzi
*wypoczynku
*zdrowego jedzenia i pici
DZIECKO W ODDZIALE PRZEDZKOLNYM MA OBOWIĄZEK:
*poszanowania nietykalności cielesnej innych dzieci i dorosłych
*poszanowania godności osobistej innych dzieci i dorosłych
*stosowania się do przyjętych umów obowiązujących cała grupę
i ustalonych przez dzieci wspólnie z nauczycielem
*włączania się do prac porządkowych w salach po zajęciach i zabawie
*podporządkowania się poleceniom nauczyciela i innych pracowników szkoły dotyczących zasad bezpieczeństwa
*szanowania zabawek i sprzętów znajdujących się w oddziale przedszkolnym
*kulturalnego i życzliwego traktowania rówieśników i dorosłych
*podejmowania działań samoobsługowych.
FORMY NAGRADZANIA, WYRÓŻNIANIA:
1) pochwała indywidualna,
2) pochwała na forum oddziału,
3) pochwała przed rodzicami,
4) oklaski,
5) emblematy, naklejki,
6) przydział funkcji.
STOSOWANE KONSEKWENCJE
1) brak nagrody,
2) upomnienie ustne,
3) czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
4) poinformowanie rodziców o zachowaniu.
5) oddzielenie od zabawy na określony czas.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
ZADANIE |
DZIAŁANIA |
TERMIN REALIZACJI |
UWAGI |
Stosowanie szerokiej gamy form metod i środków dydaktycznych |
- prezentacje multimedialne - filmy edukacyjne -prezentowanie dzieciom wierszy, opowiadań, piosenek o tematyce zdrowotnej. |
Systematycznie cały rok szkolny. |
|
Oswajamy niewidzialne wirusy |
- rozmowy, - pokaz mycia rąk - dezynfekcja rąk, - korzystanie z jednorazowych ręczników, -eliminowanie nawyku używania nie swoich butelek i innych przyborów osobistych - utrzymywanie porządku w miejscu spożywania posiłków, zabawy i pracy. |
IX systematycznie
|
|
Komputer, Internet?- znamy i zdrowo z nich korzystamy! |
|
|
|
Czerwona lampka- bezpieczeństwo! |
|
IX, I
X lub V |
|
Zdrowy uśmiech?- jestem na tak! |
|
|
|
Nie boję się pani w białym fartuchu |
|
|
|
Witaminki lubią być zjadane |
- soki - sałatki
|
X
wiosna
Cały rok
Cały rok IV (5 kwietnia) |
|
Namaluję zdrowie |
|
IV, V |
|
Sport to zdrowie |
|
Cały rok |
|
Szanowny rodzicu zapraszamy |
- dietetyk -rehabilitant -ćwiczenia z zakresu pierwszej pomocy
- sałatki - soki - szaszłyki
-uroczystości i imprezy grupowe: Dzień Przedszkolaka, Mikołajki, Koncert Kolęd, Choinka szkolna, Dzień Rodziny
|
|
|
Z kwiatami idziemy… |
|
IV
V |
|
Nasze małe i duże uroczystości |
|
IX (15.09) IX (20.09)
XI(11.11)
XI (25.11) XI XII XII I- II I
V V- VI |
|
HARMONOGRAM IMPREZ I WYCIECZEK
ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY W RYCHLIKACH
ROK SZKOLNY 2020/2021
Nasze małe i duże uroczystości |
|
IX (15.09) IX (20.09)
XI(11.11)
XI (25.11)
XI XII XII I- II I
V
V- VI |
|
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
Nadleśnictwo Dobrocin |
Cykliczne spotkania z leśniczym, wycieczki do lasu |
Komenda Policji |
Spotkania profilaktyczne związane z bezpieczeństwem |
WORD Elbląg |
Zasady ruchu drogowego |
OSP Rychliki |
Zasady bezpieczeństwa podczas pożaru |
Biblioteka Gminna w Rychlikach |
Spotkania z literaturą, udział w przedstawieniach teatralnych |
Ośrodek Zdrowia w Rychlikach |
Profilaktyka zdrowotna |
Spotkanie z regionalnym zespołem ludowym |
Edukacja regionalna. |
GOPS w Rychlikach |
Interwencja w trudnych sytuacjach |