PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z RELIGII 2025/26
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII W SZKOLE PODSTAWOWEJ W RYCHLIKACH.
Przedmiotowy system oceniania został opracowany na podstawie Programu nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach zatwierdzonego przez Komisję Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski w dniu 9 czerwca 2010 (nr programu AZ-3-01/10)
i jest zgodny z Rozporządzeniem MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.).
Ocenę z religii ustalamy w oparciu o kryteria poznawcze, kształcące i wychowawcze.
W ocenianiu z religii obowiązują poniższe zasady:
- Obiektywność – zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania.
- Jawność – podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia (rodzicom na ich zapotrzebowanie lub gdy zaistnieje taka potrzeba ze strony szkoły).
- Instruktywność – wskazanie na występujące braki.
- Mobilizacja do dalszej pracy.
Prowadzenie zróżnicowanych form i rodzajów kontroli:
- Kontrola wstępna (dokonanie diagnozy wiedzy i umiejętności w początkowej fazie kształcenia).
- Kontrola bieżąca (sprawdzanie w trakcie trwania procesu kształcenia).
- Kontrola końcowa (dotyczy zakończonego etapu kształcenia).
- Kontrola dystansowa (zbadanie trwałości wyników po pewnym okresie od zakończenia procesu).
Metody kontroli i ocen:
- Konwencjonalne (bieżąca kontrola, prace pisemne, posługiwanie się książką, ćwiczenia praktyczne, kontrola graficzna, obserwacja uczniów w toku ich pracy itp.).
- Techniczne sposoby kontrolowania procesu dydaktycznego (kontrola i ocena przy pomocy zróżnicowanych zadań testowych).
Sposoby oceniania:
Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem.
Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:
- Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.
- Zainteresowanie przedmiotem.
- Stosunek do przedmiotu.
- Pilność i systematyczność.
- Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.
- Postawa.
Kontrola i ocena w religii nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz także wartościowania umiejętności, postaw, zdolności twórczych, rozwoju zainteresowań, motywacji uczenia się, a głównie kształtowania cech charakteru, woli, odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, pracowitości, kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą.
Cele oceniania:
- Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych.
- Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
- Pomaganie uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju.
- Systematyczne informowanie rodziców (prawnych opiekunów) o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
- Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
Ocenie podlegają:
- Odpowiedzi ustne objęte zakresem materiału z zakresu trzech ostatnich lekcji.
- Wypowiedzi w trakcie lekcji, podczas dyskusji, powtórzenia itp.
- Znajomość podstawowych prawd wiary.
- Prowadzenie zeszytu ucznia.
- Przygotowanie do poszczególnych lekcji.
- Korzystanie z Pisma świętego, podręcznika i innych materiałów katechetycznych.
- Inne formy aktywności ucznia:
· praca w grupie (udział w dyskusji, prezentowanie efektów pracy zespołu),
· referaty, prezentacje,
· udział konkursach, projektach edukacyjnych.
- Zaangażowanie w przygotowanie i przeprowadzenie uroczystości szkolnych o charakterze religijnym, zaangażowanie w przygotowanie gazetek szkolnych, współpraca ze wspólnotą parafialną (np. służba liturgiczna).
- Praktyki religijne nie podlegają ocenie.
Waga ocen
Obszar podlegający ocenie |
Elementy obszaru |
Waga |
|
Odpowiedzi ustne (ODP) |
Odpowiedzi ustne objęte zakresem materiału z zakresu trzech ostatnich lekcji |
4 |
|
Aktywność na lekcji (AKT) |
Wypowiedzi w trakcie lekcji, podczas dyskusji, powtórzenia itp., praca w grupie, prezentowanie efektów pracy zespołowej |
5 |
|
Katechizm (KAT) |
Znajomość podstawowych prawd wiary. |
7 |
|
Zeszyt (Z) |
Prowadzenie zeszytu |
2 |
|
Inne formy aktywności |
Referaty, prezentacje, gazetki (REF) |
Samodzielne przygotowanie referatów, prezentacji multimedialnych, gazetek szkolnych stałych lub okazjonalnych |
6 |
Konkursy (KON) |
Udział w konkursach szkolnych i diecezjalnych |
10 |
|
Uroczystości ( UrP) |
Przygotowanie uroczystości, przedstawień o charakterze religijnym |
8 |
Zasady oceniania
- Nauczyciel religii na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
· wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania śródrocznej i rocznej (semestralnej) ocenie klasyfikacyjnej wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
· sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
· warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej.
- Oceny cząstkowe, semestralne i końcoworoczne – wyrażone są według skali:
· celujący (6),
· bardzo dobry (5),
· dobry (4),
· dostateczny (3),
· dopuszczający (2),
· niedostateczny (1).
Oceny semestralne i końcoworoczne wystawia się na podstawie średniej uwzględniającej wagi poszczególnych ocen cząstkowych:
OCENA |
ŚREDNIA WAŻONA |
celująca |
od 5,4 |
bardzo dobra |
od 4,71 do 5,39 |
dobra |
od 3,71 do 4,7 |
dostateczna |
od 2,71 do 3,7 |
dopuszczająca |
od 1,71 do 2,7 |
niedostateczna |
do 1,70 |
- W ciągu jednego semestru nauczyciel wystawia każdemu uczniowi co najmniej trzy oceny cząstkowe.
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów). Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel religii uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły.
- Odpowiedzi ustne objęte są zakresem materiału z zakresu trzech ostatnich lekcji. Uczeń ma prawo dwa razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do odpowiedzi (bez konsekwencji). Nieprzygotowania do odpowiedzi odnotowywane są w rubrykach ocen.
- Kontrola znajomości podstawowych prawd wiary oceniana jest podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
- Ocena za aktywność na zajęciach lekcyjnych może być wystawiona za pracę na jednej konkretnej lekcji lub dotyczyć łącznej pracy ucznia na kilku lekcjach (np. za okres dwóch tygodni, miesiąca) w celu promowania wytrwałości i zaangażowania w stosunku do uczniów, którzy takie postawy prezentują, ale ich możliwości nie pozwalają na uzyskiwanie szczególnie wysokich wyników pracy na jednej jednostce lekcyjnej.
- Zeszyt ucznia (ćwiczenia) sprawdzany jest według ustaleń nauczyciela. Przynajmniej jeden raz w semestrze przeprowadzana jest kompleksowa ocena zeszytu.
- Nieuzasadniony brak zeszytu i podręcznika lub innych wymaganych na zajęciach materiałów jest traktowany jako nieprzygotowanie do zajęć i zostaje wpisany jako negatywna uwaga do dziennika w kategorii „Wypełnianie obowiązków ucznia”
- Promuje się systematyczne ocenianie w ciągu semestrów połączone z możliwością poprawiania. W wyjątkowych, uzasadnionych sytuacjach poprawianie może odbywać się bezpośrednio przed wystawianiem oceny semestralnej lub końcoworocznej. Przeprowadza się je według ustaleń osób zainteresowanych w terminie i z zakresu wskazanego przez nauczyciela religii z zastosowaniem formy pisemnej lub ustnej.
- Przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciel religii jest zobowiązany poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej dla niego rocznej (semestralnej) ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych w terminie i formie określonych w statucie szkoły.
- Ocena śródroczna i roczna nie ma charakteru średniej arytmetycznej ocen cząstkowych; znaczący wpływ mają przede wszystkim oceny uzyskane (w semestrze lub w ciągu całego roku szkolnego) z prac kontrolnych, dłuższych wypowiedzi, referatów, o ile prezentacja ich przejmie formę wypowiedzi ustnej oraz innych form pracy o charakterze samodzielnym.
- Uczeń, który przystąpi konkursu religijnego i pomyślnie ukończy co najmniej etap szkolny, będzie mógł uzyskać podniesienie oceny końcoworocznej o jeden stopień.
- Laureaci konkursów przedmiotowych z religii o zasięgu diecezjalnym, otrzymują celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną.
- Uczeń może nie być klasyfikowany z religii jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na zajęcia z religii w szkolnym planie nauczania. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny z religii.
- Egzamin klasyfikacyjny z religii zdaje również uczeń:
· realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok nauki;
· spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z religii została ustalona
niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktycznych.
- Informacja o grożącej ocenie niedostatecznej z przedmiotu winna być przekazana uczniowi i jego rodzicom (prawnym opiekunom) na miesiąc przed klasyfikacją. Nauczyciel religii przedstawia możliwości poprawy oceny poprzez uzupełnienie niezbędnych wiadomości i umiejętności.
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z religii może zdawać egzamin poprawkowy.
- W oddziałach integracyjnych śródroczną i roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z religii dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne.
- Nauczyciel religii jest zobowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie ww. wymaganiom.
Ustalenie wymagań programowych w obrębie poszczególnych poziomów
oraz zastosowanie ich w określonych ocenach osiągnięć uczniów
1. Wymagania ponadprogramowe (wykraczające)
Na ocenę CELUJĄCĄ uczeń:
· Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.
· Prezentuje treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.
· Samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.
· Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną.
· Angażuje się w prace pozalekcyjne (np. gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne itp.).
· Osiąga sukcesy w konkursach wiedzy religijnej.
· Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.
· Wykazuje się umiejętnościami i wiadomościami wykraczającymi poza wymagania edukacyjne; jego praca jest oryginalna i twórcza oraz wskazuje na dużą samodzielność.
· Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę celującą.
2. Wymagania dopełniające
Na ocenę BARDZO DOBRĄ uczeń:
· Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej.
· Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii.
· Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ.
· Umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela.
· Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi.
· Odznacza się pełną znajomością pacierza.
· Wzorowo prowadzi zeszyt.
· Aktywnie uczestniczy w religii.
· Uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej.
· Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.
· Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego.
· Opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności wyznaczonych przez nauczyciela programem nauczania; osiągnięcia ucznia należą do złożonych i wymagających samodzielności.
· Inne możliwości indywidualne ucznia promujące ocenę bardzo dobrą.
3. Wymagania rozszerzające
Na ocenę DOBRĄ uczeń:
· Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej.
· Opanował materiał programowy z religii.
· Prezentuje wiadomości powiązane związkami logicznymi.
· Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska inspirowane przez nauczyciela.
· Stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych.
· Wykazuje się dobrą znajomością pacierza.
· W zeszycie ma wszystkie notatki.
· Korzysta z pomocy dydaktycznych podczas zajęć lekcyjnych (podręcznik, zeszyt ucznia i inne).
· Systematycznie uczestniczy w zajęciach religii.
· Jest zainteresowany przedmiotem.
· Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.
· Postawa ucznia nie budzi wątpliwości.
· Stara się być aktywnym podczas lekcji.
· Wiadomości i umiejętności ucznia przewidziane programem nauczania nie są pełne dla danego etapu nauczania, ale wiele umiejętności ma charakter złożony i samodzielny.
· Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę dobrą.
4. Wymagania podstawowe
Na ocenę DOSTATECZNĄ uczeń:
- Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności.
- Prezentuje podstawowe treści materiału programowego z religii.
- Wykazuje się wiadomościami podstawowymi, połączonymi związkami logicznymi.
- Dość poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia ważniejsze zjawiska z pomocą nauczyciela.
- Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela.
- W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy.
- Odznacza się małą kondensacją wypowiedzi.
- Wykazuje się podstawową znajomością pacierza.
- W zeszycie ucznia sporadyczne braki notatek, prac domowych.
- Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.
- Wiadomości i umiejętności ucznia są na poziomie podstawowych wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania dla danego etapu; wiadomości i umiejętności należą do przystępnych, o średnim stopniu złożoności i wystarczą do pomyślnego dalszego uczenia się.
- Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dostateczną.
5. Wymagania konieczne
Na ocenę DOPUSZCZAJĄCĄ uczeń:
- Opanował konieczne pojęcia religijne.
- Wykazuje się luźno zestawionym poziomem wiadomości programowych.
- Prezentuje mało zadowalający poziom postaw i umiejętności.
- Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień.
- Cechuje się brakiem podstawowej umiejętności wyjaśniania zjawisk.
- Nie potrafi stosować wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela.
- Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny styl wypowiedzi, posiada trudności w wysławianiu się.
- Prowadzi zeszyt ucznia.
- Ma problemy ze znajomością pacierza.
- Wykazuje poprawny stosunek do religii.
- Opanował elementarne wiadomości i umiejętności programowe przewidziane dla danego etapu edukacyjnego; są to wiadomości i umiejętności bardzo przystępne, proste i praktyczne, niezbędne w funkcjonowaniu szkolnym i pozaszkolnym.
- Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dopuszczającą.
6. Ocena NIEDOSTATECZNA
Uczeń:
- Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.
- Cechuje się brakiem jedności logicznej między wiadomościami.
- Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk.
- Wykazuje zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy.
- Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.
- Cechuje się rażąco niepoprawnym stylem wypowiedzi.
- Nie wykazuje się znajomością pacierza.
- Nie posiada zeszytu ucznia lub dość często nie przynosi go na lekcję.
- Lekceważy przedmiot.
- Opuszcza lekcje religii.
- Inne uwarunkowania indywidualne ucznia wskazujące na ocenę niedostateczną.
Wszystkie inne ustalenia znajdują się w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania obowiązującym w szkole oraz w zasadach oceniania opracowanych przez Komisję Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.
W opracowaniu Przedmiotowego systemu oceniania z religii korzystano m.in. z następującej literatury:
Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001.
Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce, Kraków 2010.
Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Kraków 2010.
Jezus prowadzi i zbawia. Podręcznik metodyczny dla klasy 3 gimnazjum, red. Z. Marek, Kraków 2006.
Biblioteczka Reformy, MEN o ocenianiu, Warszawa 2000.
Ocena w katechezie, red. S. Kulpaczyński, Lublin 2001.
J. Szpet, Dydaktyka katechezy, Poznań1999.
J. Szpet, Wymagania programowe. Jak sprawdzać i oceniać na katechezie?, Płock 1996.
M. Śnieżyński, Zarys dydaktyki dialogu, Kraków 1998.
opracowali: Małgorzata Harasim, Michał Fedak
Małgorzata Harasim
Michał Fedak
Opublikowano: 01 sierpnia 2022 10:17
Kategoria: Przedmiotowe Zasady Oceniania.
Wyświetleń: 2145