PZO matematyka 2025/26

 

Przedmiotowe zasady oceniania z matematyki w klasach 4-8  w Szkole Podstawowej w Rychlikach w roku szkolnym 2025/2026

I.  Ogólne zasady oceniania uczniów

1.  Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia ma na celu rozpoznawanie przez nauczyciela postępów
w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności oraz określenie ich poziomu w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i
realizowanych w szkole programów nauczania zgodnych z tą podstawą.

2.  Nauczyciel:

  informuje ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie;

  udziela uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;

  motywuje ucznia do dalszych postępów w nauce;

  dostarcza rodzicom informacji o postępach, trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.

3.  Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.

4.  Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony
w statucie szkoły.

5.  Na wniosek ucznia lub jego rodziców sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne
są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom wg zasad określonych w statucie szkoły / WZO

6.  Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.

II.  Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności

Ocenie podlegają: prace klasowe, sprawdziany, odpowiedzi ustne i ćwiczenia praktyczne (przy tablicy), praca ucznia na lekcji, prace dodatkowe oraz szczególne osiągnięcia.

1.  Prace klasowe przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu danego działu.

  Prace klasowe planuje się na zakończenie każdego działu.

  Uczeń jest informowany o planowanej pracy klasowej z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.

  Przed każdą pracą klasową nauczyciel podaje jej zakres programowy.

  Każdą pracę klasową poprzedza lekcja (lub dwie lekcje) powtórzeniowa, podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego działu.

  Praca klasowa umożliwia sprawdzenie wiadomości i umiejętności na wszystkich poziomach wymagań edukacyjnych – od koniecznego do wykraczającego (od oceny 2 do 6).

  Praca klasowa jest oceniana w skali punktowej, a liczba punktów jest przeliczana procentowo na ocenę (tabela poniżej).

  Zadania z pracy klasowej są przez nauczyciela omawiane i poprawiane po oddaniu prac.

  Uczeń nieobecny w dniu przeprowadzenia pracy klasowej pisze ją najbliższym możliwym terminie

  Zasady przechowywania prac klasowych reguluje WZO.

  Ocena z pracy klasowej posiada wagę 10.

 

Ilość prac klasowych w roku szkolnym:

 

Klasa

I semestr

II semestr

Łącznie w r. szk.

4

4

4

8

5

4

4

8

6

4

4

8

7

4

4

8

8

3

5

8

UWAGA: Ilość prac klasowych w konkretnej klasie może zmieniać się pomiędzy semestrami
ze względu na zróżnicowane tempo realizacji materiału w różnych klasach (np. w I semestrze 3 prace i w II semestrze 5 lub w I semestrze 5 i w II semestrze 3), ale łączna liczba prac klasowych w roku szkolnym nie ulega zmianie.

Do prac klasowych nie wlicza się diagnoz wstępnych, okresowych, końcowych, gdyż
nie wystawia się z nich ocen, a w dzienniku umieszcza się jedynie informację o wyniku procentowym ucznia z wagą „0”, co nie wpływa na ocenę semestralną i roczną.

 

 

2.Sprawdziany (kartkówki) przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu programowego 2, 3 ostatnich jednostek lekcyjnych.

  Nauczyciel nie ma obowiązku uprzedzania uczniów o terminie, ale może to zrobić, jeśli wymaga tego sytuacja dydaktyczna dotycząca w szczególności uczniów posiadających zaległości w danym materiale.

  Sprawdzian jest tak skonstruowany, by każdy uczeń mógł wykonać wszystkie polecenia w czasie
nie dłuższym niż 15 minut.

  Sprawdzian jest oceniany w skali punktowej, a liczba punktów jest przeliczana procentowo na ocenę (tabela poniżej).

  Zasady przechowywania sprawdzianów regulują Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.

  Oceny ze sprawdzianów/kartkówek mają wagę 5

 

Planuje się przeprowadzenie 5 sprawdzianów 15-minutowych (kartkówek) w każdym semestrze.

 

Tabela przeliczania skali punktowej (w %) na ocenę ze sprawdzianów i prac klasowych:

 

Ocena

% zdobytych punktów

Niedostateczny

0-29%

Dopuszczający

30%   -   49%

Dostateczny

50%   -  64%

Dobry

  65%   -  79%

Bardzo dobry

80%   -   94%

Celujący

95     -   100%

 

3. Odpowiedź ustna oraz/lub praca zadaniowa przy tablicy obejmuje zakres programowy aktualnie realizowanego działu. Oceniając odpowiedź ustną, nauczyciel bierze pod uwagę:

  zgodność wypowiedzi z postawionym pytaniem,

  prawidłowe posługiwanie się pojęciami,

  zawartość merytoryczną wypowiedzi, poprawne obliczenia i weryfikację logiczną wyniku w zadaniach osadzonych w kontekście praktycznym,

  sposób formułowania wypowiedzi i jej poprawność w kontekście pytania/zadania.

  Oceny z odpowiedzi ustnej / pracy zadaniowej przy tablicy mają wagę 5.

 

Każdy uczeń otrzyma przynajmniej 2 oceny w semestrze.

 

Planuje się dla każdego ucznia DWUKROTNĄ odpowiedź ustną lub zadaniową przy tablicy
w każdym semestrze przez „wywołanie” do odpowiedzi (czyli 4 w ciągu roku szkolnego).
Uczeń może samodzielnie zgłosić się do odpowiedzi, jeśli chce zaprezentować nadrobienie zaległości, za które otrzymał ocenę negatywną lub chce pokazać szczególne opanowanie bieżącego materiału. W innych przypadkach ocenianie podlega pkt 5 poniżej.

 

4. Aktywność i praca ucznia na lekcji

  Ocenę pozytywną uczeń może uzyskać m.in. za samodzielne wykonanie zadania podczas lekcji
przy tablicy lub w zeszycie, w ćwiczeniu, krótką prawidłową odpowiedź ustną i jej uzasadnienie, aktywną pracę w grupie, efektywną pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązaniu problemu.

  Ocenę niedostateczna uczeń może uzyskać za brak przygotowania do lekcji: za brak przyrządów geometrycznych, zeszytu, zeszytu ćwiczeń.

 

        Ocena z pracy ucznia na lekcji ma wagę 2

5.      Prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace wykonane indywidualnie lub zespołowo, przygotowanie gazetki ściennej, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji.

Oceniając ten rodzaj pracy, nauczyciel bierze pod uwagę m.in.:

  wartość merytoryczną pracy (związek z realizowanym materiałem, poprawność matematyczną, logiczną)

  estetykę wykonania,

  wkład pracy ucznia,

  sposób prezentacji,

  oryginalność i pomysłowość pracy.

 

Ocena z pracy dodatkowej ma wagę 2

6.  Szczególne osiągnięcia uczniów, w tym udział w konkursach przedmiotowych szkolnych, międzyszkolnych, kuratoryjnych oceniane są dodatkowo oceną pozytywną (db, bdb, cel)
zależnie od uzyskanego wyniku.

Ocena za szczególne osiągnięcia ma wagę: w konkursach szkolnych - 5, miedzyszkolnych - 8, kuratoryjnych - 10.

 

III. Kryteria wystawiania oceny po I semestrze oraz na koniec roku szkolnego

1.  Klasyfikacja semestralna i roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia
oraz ustaleniu oceny klasyfikacyjnej.

2.  Zgodnie z zapisami WZO nauczyciele i wychowawcy na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:

  wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z matematyki,

  sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,

  warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej,

  trybie odwoływania od wystawionej oceny klasyfikacyjnej.

3.  Przy wystawianiu oceny śródrocznej lub rocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopień opanowania poszczególnych działów tematycznych, oceniany na podstawie wymienionych w punkcie II różnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności.

Obliczamy średnią ważoną ( w dzienniku elektronicznym wyświetlana w ostatniej kolumnie w ocenach ucznia).

 

 

Ocena

Średnia ważona

niedostateczna

1,70 i mniej

Dopuszczająca

Od 1.71 do 2,70

Dostateczna

Od 2,71 do 3,70

Dobra

Od 3,71 do 4,70

Bardzo dobra

Od 4,71 do 5,39

Celującą

Powyżej 5,40

Wystawiając ocenę roczną bierze się pod uwagę również ocenę na pierwszy semestr. W szczególnych sytuacjach ostateczną decyzję o ocenie podejmuje nauczyciel.

IV. Zasady uzupełniania braków i poprawiania ocen (w tym z  przyczyn losowych)

1.  Oceny z prac klasowych i sprawdzianów poprawiane są na pracach klasowych poprawkowych
w terminie do dwóch tygodni po omówieniu pracy i wystawieniu ocen.

2.  Oceny z kartkówek uczeń może poprawić w ciągu tygodnia od wystawienia oceny.

3.  Uczeń nieobecny na zajęciach z przyczyn losowych ma czas na nadrobienie zaległości równy czasowi nieobecności szkolnej. W szczególnych przypadkach po uzasadnieniu i na wniosek rodziców lub opiekunów  w porozumieniu z nauczycielem termin może być dostosowany tak,
aby umożliwiał nabycie i utrwalenie wiedzy i umiejętności przez ucznia.

4.  Uczeń może uzupełnić braki w wiedzy i umiejętnościach, biorąc udział w  zajęciach zdw (dydaktyczno –wyrównawczych) lub drogą indywidualnych konsultacji z nauczycielem.

5.  Sposób poprawiania klasyfikacyjnej oceny niedostatecznej (lub innej) semestralnej lub rocznej regulują przepisy WSO i rozporządzenia MEN.

V.  Zasady badania wyników nauczania

1.  Badanie wyników nauczania ma na celu diagnozowanie efektów kształcenia zespołu klasowego i każdego ucznia indywidualnie,  ocenę postępów oraz planowanie kolejnych form i sposobów pracy.

2.  Badanie to odbywa się w trzech etapach:

  diagnozy wstępnej na początku roku szkolnego,

  diagnozy na zakończenie I semestru nauki,

  diagnozy na koniec roku szkolnego.

 

VI.      Kryteria na poszczególne oceny w danej klasie (4-6) znajdują się w załącznikach i są dostępne na stronie szkoły w zakładce Przedmiotowe Zasady Oceniania oraz u nauczyciela matematyki.

 

Opracował:

Zespół Nauczycieli Matematyki SP w Rychlikach


PZO szkoła podstawowa

 

wymagania klasa 4

 

wymagania klasa 5

 

wymagania klasa 6

 

wymagania klasa 7

 

wymagania klasa 8


Zespół nauczycieli przedmiotów matematycznych.

 

 

 

Opublikowano: 02 sierpnia 2022 19:02

Kategoria: Przedmiotowe Zasady Oceniania.

Wyświetleń: 6325

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka z oddziałami przedszkolnymi w Rychlikach

Realizacja: Superszkolna.pl

  • *** Witaj na stronie Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka z Oddziałami Przedszkolnymi w Rychlikach ***