PZO matematyka 2025/26
Przedmiotowe zasady oceniania z matematyki w klasach 4-8 w Szkole Podstawowej w Rychlikach w roku szkolnym 2025/2026
I. Ogólne zasady oceniania uczniów
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia ma na celu rozpoznawanie przez nauczyciela postępów
w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności oraz określenie ich poziomu w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania zgodnych z tą podstawą.
2. Nauczyciel:
• informuje ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie;
• udziela uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
• motywuje ucznia do dalszych postępów w nauce;
• dostarcza rodzicom informacji o postępach, trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.
3. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony
w statucie szkoły.
5. Na wniosek ucznia lub jego rodziców sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne
są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom wg zasad określonych w statucie szkoły / WZO
6. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.
II. Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności
Ocenie podlegają: prace klasowe, sprawdziany, odpowiedzi ustne i ćwiczenia praktyczne (przy tablicy), praca ucznia na lekcji, prace dodatkowe oraz szczególne osiągnięcia.
1. Prace klasowe przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu danego działu.
• Prace klasowe planuje się na zakończenie każdego działu.
• Uczeń jest informowany o planowanej pracy klasowej z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
• Przed każdą pracą klasową nauczyciel podaje jej zakres programowy.
• Każdą pracę klasową poprzedza lekcja (lub dwie lekcje) powtórzeniowa, podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego działu.
• Praca klasowa umożliwia sprawdzenie wiadomości i umiejętności na wszystkich poziomach wymagań edukacyjnych – od koniecznego do wykraczającego (od oceny 2 do 6).
• Praca klasowa jest oceniana w skali punktowej, a liczba punktów jest przeliczana procentowo na ocenę (tabela poniżej).
• Zadania z pracy klasowej są przez nauczyciela omawiane i poprawiane po oddaniu prac.
• Uczeń nieobecny w dniu przeprowadzenia pracy klasowej pisze ją najbliższym możliwym terminie
• Zasady przechowywania prac klasowych reguluje WZO.
• Ocena z pracy klasowej posiada wagę 10.
Ilość prac klasowych w roku szkolnym:
Klasa |
I semestr |
II semestr |
Łącznie w r. szk. |
4 |
4 |
4 |
8 |
5 |
4 |
4 |
8 |
6 |
4 |
4 |
8 |
7 |
4 |
4 |
8 |
8 |
3 |
5 |
8 |
UWAGA: Ilość prac klasowych w konkretnej klasie może zmieniać się pomiędzy semestrami
ze względu na zróżnicowane tempo realizacji materiału w różnych klasach (np. w I semestrze 3 prace i w II semestrze 5 lub w I semestrze 5 i w II semestrze 3), ale łączna liczba prac klasowych w roku szkolnym nie ulega zmianie.
Do prac klasowych nie wlicza się diagnoz wstępnych, okresowych, końcowych, gdyż
nie wystawia się z nich ocen, a w dzienniku umieszcza się jedynie informację o wyniku procentowym ucznia z wagą „0”, co nie wpływa na ocenę semestralną i roczną.
2.Sprawdziany (kartkówki) przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu programowego 2, 3 ostatnich jednostek lekcyjnych.
• Nauczyciel nie ma obowiązku uprzedzania uczniów o terminie, ale może to zrobić, jeśli wymaga tego sytuacja dydaktyczna dotycząca w szczególności uczniów posiadających zaległości w danym materiale.
• Sprawdzian jest tak skonstruowany, by każdy uczeń mógł wykonać wszystkie polecenia w czasie
nie dłuższym niż 15 minut.
• Sprawdzian jest oceniany w skali punktowej, a liczba punktów jest przeliczana procentowo na ocenę (tabela poniżej).
• Zasady przechowywania sprawdzianów regulują Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.
• Oceny ze sprawdzianów/kartkówek mają wagę 5
Planuje się przeprowadzenie 5 sprawdzianów 15-minutowych (kartkówek) w każdym semestrze.
Tabela przeliczania skali punktowej (w %) na ocenę ze sprawdzianów i prac klasowych:
Ocena |
% zdobytych punktów |
Niedostateczny |
0-29% |
Dopuszczający |
30% - 49% |
Dostateczny |
50% - 64% |
Dobry |
65% - 79% |
Bardzo dobry |
80% - 94% |
Celujący |
95 - 100% |
3. Odpowiedź ustna oraz/lub praca zadaniowa przy tablicy obejmuje zakres programowy aktualnie realizowanego działu. Oceniając odpowiedź ustną, nauczyciel bierze pod uwagę:
• zgodność wypowiedzi z postawionym pytaniem,
• prawidłowe posługiwanie się pojęciami,
• zawartość merytoryczną wypowiedzi, poprawne obliczenia i weryfikację logiczną wyniku w zadaniach osadzonych w kontekście praktycznym,
• sposób formułowania wypowiedzi i jej poprawność w kontekście pytania/zadania.
• Oceny z odpowiedzi ustnej / pracy zadaniowej przy tablicy mają wagę 5.
Każdy uczeń otrzyma przynajmniej 2 oceny w semestrze.
Planuje się dla każdego ucznia DWUKROTNĄ odpowiedź ustną lub zadaniową przy tablicy
w każdym semestrze przez „wywołanie” do odpowiedzi (czyli 4 w ciągu roku szkolnego). Uczeń może samodzielnie zgłosić się do odpowiedzi, jeśli chce zaprezentować nadrobienie zaległości, za które otrzymał ocenę negatywną lub chce pokazać szczególne opanowanie bieżącego materiału. W innych przypadkach ocenianie podlega pkt 5 poniżej.
4. Aktywność i praca ucznia na lekcji
• Ocenę pozytywną uczeń może uzyskać m.in. za samodzielne wykonanie zadania podczas lekcji
przy tablicy lub w zeszycie, w ćwiczeniu, krótką prawidłową odpowiedź ustną i jej uzasadnienie, aktywną pracę w grupie, efektywną pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązaniu problemu.
• Ocenę niedostateczna uczeń może uzyskać za brak przygotowania do lekcji: za brak przyrządów geometrycznych, zeszytu, zeszytu ćwiczeń.
Ocena z pracy ucznia na lekcji ma wagę 2
5. Prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace wykonane indywidualnie lub zespołowo, przygotowanie gazetki ściennej, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji.
Oceniając ten rodzaj pracy, nauczyciel bierze pod uwagę m.in.:
• wartość merytoryczną pracy (związek z realizowanym materiałem, poprawność matematyczną, logiczną)
• estetykę wykonania,
• wkład pracy ucznia,
• sposób prezentacji,
• oryginalność i pomysłowość pracy.
Ocena z pracy dodatkowej ma wagę 2
6. Szczególne osiągnięcia uczniów, w tym udział w konkursach przedmiotowych szkolnych, międzyszkolnych, kuratoryjnych oceniane są dodatkowo oceną pozytywną (db, bdb, cel)
zależnie od uzyskanego wyniku.
Ocena za szczególne osiągnięcia ma wagę: w konkursach szkolnych - 5, miedzyszkolnych - 8, kuratoryjnych - 10.
III. Kryteria wystawiania oceny po I semestrze oraz na koniec roku szkolnego
1. Klasyfikacja semestralna i roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia
oraz ustaleniu oceny klasyfikacyjnej.
2. Zgodnie z zapisami WZO nauczyciele i wychowawcy na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
• wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z matematyki,
• sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
• warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej,
• trybie odwoływania od wystawionej oceny klasyfikacyjnej.
3. Przy wystawianiu oceny śródrocznej lub rocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopień opanowania poszczególnych działów tematycznych, oceniany na podstawie wymienionych w punkcie II różnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności.
Obliczamy średnią ważoną ( w dzienniku elektronicznym wyświetlana w ostatniej kolumnie w ocenach ucznia).
Ocena |
Średnia ważona |
niedostateczna |
1,70 i mniej |
Dopuszczająca |
Od 1.71 do 2,70 |
Dostateczna |
Od 2,71 do 3,70 |
Dobra |
Od 3,71 do 4,70 |
Bardzo dobra |
Od 4,71 do 5,39 |
Celującą |
Powyżej 5,40 |
Wystawiając ocenę roczną bierze się pod uwagę również ocenę na pierwszy semestr. W szczególnych sytuacjach ostateczną decyzję o ocenie podejmuje nauczyciel.
IV. Zasady uzupełniania braków i poprawiania ocen (w tym z przyczyn losowych)
1. Oceny z prac klasowych i sprawdzianów poprawiane są na pracach klasowych poprawkowych
w terminie do dwóch tygodni po omówieniu pracy i wystawieniu ocen.
2. Oceny z kartkówek uczeń może poprawić w ciągu tygodnia od wystawienia oceny.
3. Uczeń nieobecny na zajęciach z przyczyn losowych ma czas na nadrobienie zaległości równy czasowi nieobecności szkolnej. W szczególnych przypadkach po uzasadnieniu i na wniosek rodziców lub opiekunów w porozumieniu z nauczycielem termin może być dostosowany tak,
aby umożliwiał nabycie i utrwalenie wiedzy i umiejętności przez ucznia.
4. Uczeń może uzupełnić braki w wiedzy i umiejętnościach, biorąc udział w zajęciach zdw (dydaktyczno –wyrównawczych) lub drogą indywidualnych konsultacji z nauczycielem.
5. Sposób poprawiania klasyfikacyjnej oceny niedostatecznej (lub innej) semestralnej lub rocznej regulują przepisy WSO i rozporządzenia MEN.
V. Zasady badania wyników nauczania
1. Badanie wyników nauczania ma na celu diagnozowanie efektów kształcenia zespołu klasowego i każdego ucznia indywidualnie, ocenę postępów oraz planowanie kolejnych form i sposobów pracy.
2. Badanie to odbywa się w trzech etapach:
• diagnozy wstępnej na początku roku szkolnego,
• diagnozy na zakończenie I semestru nauki,
• diagnozy na koniec roku szkolnego.
VI. Kryteria na poszczególne oceny w danej klasie (4-6) znajdują się w załącznikach i są dostępne na stronie szkoły w zakładce Przedmiotowe Zasady Oceniania oraz u nauczyciela matematyki.
Opracował:
Zespół Nauczycieli Matematyki SP w Rychlikach
Zespół nauczycieli przedmiotów matematycznych.
Opublikowano: 02 sierpnia 2022 19:02
Kategoria: Przedmiotowe Zasady Oceniania.
Wyświetleń: 6325